PROJEKT: WSPÓLNE DOŚWIADCZENIE – WSPÓLNY CEL
To Projekt dwuletni, realizowany przez nasze Stowarzyszenie w okresie maj 2018 – czerwiec 2019. Projekt realizowany jest w ramach Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014 – 2020. Dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2018.
CEL PPROJEKTU:
Głównym celem Projektu jest podniesienie świadomości historycznej grupy mieszkańców gminy Baranów z zakresu pierwszej wojny światowej i dążeń niepodległościowych narodu polskiego w pierwszym dwudziestoleciu XX w. Ma on również na celu przygotowanie uczestników do przekazywania informacji o wydarzeniach historycznych w różnych formach, kolejnym pokoleniom.
Uczestnicy projektu będą mieli możliwość zapoznania się z różnymi, wybranymi faktami historycznymi przy pomocy różnorodnych metod przekazu – od najbardziej tradycyjnych, pośrednich - konferencji i warsztatów do metod bardziej wyszukanych poprzez odtwórstwo historyczne, lekcje „na kółkach”, aż do bezpośrednich - prac w formie wolontariatu związanych z przywracaniem do pamięci historycznej.
Zadanie realizowane będzie przede wszystkim na terenie gminy Baranów oraz w miejscowościach w Polsce centralnej, północno- i południowo- wschodniej.
PRZYCZYNY REALIZACJI PROJEKTU:
Potrzeba wykonania takiego zadania zrodziła się podczas spotkań integracyjnych jakie organizowało Stowarzyszenie dla społeczności lokalnej w naszej gminie.
Obchody Stulecia Niepodległości zrodziły pytania i wątpliwości, co wiemy o naszej historii już nieraz tak odległej. „Jak to z tą historią było”. Wiele osób już dawno zakończyło edukację w szkole, wstydzi się powiedzieć, że nie pamięta lekcji historii, które niejednokrotnie były nudne i nie na temat. Fakty i wydarzenia zlewają się w jedno.
Jak uczyć się historii, gdzie jej szukać, jak ją zapamiętywać i jednocześnie zachęcać kolejne pokolenia do tego żeby uświadomiły sobie jak historia jest ważna na co dzień w naszym życiu – kształtuje świadomość, tolerancję, postawy obywatelskie. Dzięki znajomości doświadczeń poprzednich pokoleń możemy ustrzec się błędów tworząc naszą historię.
Nieznajomość historii lub jej powierzchowna znajomość skutkuje chociażby tak częstymi sformułowaniami w zagranicznych mediach jak „polskie obozy pracy”. Młodzi ludzie często mają problem z odróżnieniem nacjonalizmu od patriotyzmu.
O historii pamiętamy tylko przy okazji jakiś ważnych wydarzeń i dat, kiedy jest to nagłaśniane w mediach.
Od wieków, naturalnym sposobem uczenia się o historii był przekaz ustny z dziadka na wnuka. W obecnym świecie migracji młodych więzy słabną, rolę dziadków zastąpiły media społecznościowe, następuje dewaluacja naturalnego systemu przekazu przez młodszych solidnej wiedzy o przeszłości.
Jeżeli chodzi o pierwszą wojnę światową to pierwsza trudność polega na tym, że nie ma już bezpośrednich świadków historii, którzy mogą dać świadectwo i przekazywać bezpośrednią relację kolejnym pokoleniom. Idąc z duchem czasu trzeba szukać nowych metod zdobywania, pozyskiwania i upowszechniania wiedzy na temat skomplikowanej historii naszego kraju.
ODBIORCY PROJEKTU:
Bezpośrednimi odbiorcami są osoby w wieku średnim, mieszkańcy gminy Baranów, aktywni zawodowo, społecznie i lokalnie, około 30 osób, którzy będą uczyć się historii na różne sposoby: poznawać ją i bezpośrednio doświadczać. Po to aby w przyszłości dawać przykłady, alternatywy i opowiadać swoim dorastającym dzieciom a dalej wnukom jak można, ba, a nawet trzeba uczyć się historii przez całe życie.
Kolejnymi odbiorcami zadania będzie młodzież szkolna z 4 podstawówek (ok. 250 uczniów), bo dla nich to grupa bezpośrednich odbiorców przygotuje wystawę zdjęć i filmy oraz zachęci do wspólnych działań projektowych.
DZIAŁANIA PROJEKTOWE:
1. Historia w pigułce. To cykl wykładów z udziałem zaproszonych Gości na temat pozyskiwania źródeł historycznych i archeologicznych, i ich znaczenia dla popularyzacji wiedzy historycznej.
Wykłady:
ZAPROSZENIE_NA_WYKLAD31082018.pdf ZAPROSZENIE_NA_WYKLAD_26102018.pdf ZAPROSZENIE_NA_WYKLAD14122018.pdf
2. Historia żywa. Wyjazd grupy uczestników na imprezę odtwórstwa historycznego (jedna z najbardziej znanych w Polsce) związanego z Bitwą Warszawską – jako przykład promowania historii poprzez próbę odtworzenia wydarzeń historycznych w oryginalnej przestrzeni.
Wyjazd dnia 14. 08 20118:
3. Historia na kółkach. Wyjazd połączony z cyklem wykładów wygłoszonych w drodze na temat obszarów Polski południowo-wschodniej przez które przetoczyły się fronty I wojny światowej i okresu wojny bolszewickiej.
Wyjazd w dniu 29.09.2018 r. na cmentarze żołnierzy walczących w bitwie pod Fajsławicami i pod Łopiennikiem (I wojna światowa) oraz Komarowem (wojna bolszewicka):
PROGRAM_WYJAZDU_29.09.2018.pdf
4. Historia odkryta na nowo. Wyjazd połączony z pracami wolontaryjnymi przy sprzątaniu i oczyszczaniu cmentarzy i mogił stanowiących ślad zaciekłych walk z okresu I wojny światowej na terenie Wielkich Jezior Mazurskich.
Wyjazd z dniach 5 – 7.10.2018 Giżycko, Święcajty, Piłaki Małe – porządkowanie mogił:
PROGRAM_WYJAZDU_07.10.2018.pdf
5. Historia doświadczalna. Integracyjna impreza plenerowa przygotowana przez uczestników Projektu związana z obchodami Święta Niepodległości. Uczestnicy projektu będą mieli okazję dzielić się swoimi doświadczeniami i zdobytą wiedzą z innymi mieszkańcami Gminy. Scenariusz imprezy zakłada oddziaływanie na uczestników na różne sposoby: komentarz historyczny, degustacja potraw, mini koncert, inscenizacja, improwizacja.
Impreza w dniu 10.11.2018 w Cegłowie:
6. Historia opowiedziana. Organizacja wystawy zdjęć i projekcja filmów na temat działań podejmowanych w projekcie, w 4 szkołach na terenie gminy Baranów. Komentarz do wystawy przygotują uczestnicy projektu. Zdobyte doświadczenia zostaną przekazane innym członkom tej samej społeczności.
PROGRAM_WYJAZDOW_DLA_UCZNIOW.pdf
1. GALERIA ZDJĘĆ Z WYJAZDU UCZNIÓW Z BOŻEJ WOLI
2. GALERIA ZDJĘĆ Z WYJAZDU UCZNIÓW Z GÓL
3. GALERIA ZDJĘĆ Z WYJAZDU UCZNIÓW Z BARANOWA
4. GALERIA ZDJĘĆ Z WYJAZDU UCZNIÓW Z KASK
7. Historia zapamiętana. Organizacja wyjazdów szkolnej młodzieży z terenu gminy na cmentarze wojenne z I wojny światowej znajdujące się w najbliższej okolicy. Wyjazdy mają na celu wskazanie możliwości obcowania ze śladami historii w najbliższym otoczeniu.